Aamusta iltapäivään palaveriputkessa, akuutteja ongelman selvityksiä, raportin deadline paukkunut jo toistamiseen ja tiimin kanssa tapaaminen alkaa juuri näillä hetkillä? Kun työpäivät ovat täynnä kaikkea tätä, ajatus asiakasymmärryksen keräämisestä tuntuu mahdottomalta tehtävältä loppumattoman to do -listan hännillä. Tällöin on hyvä ottaa käyttöön pieniä toimivia keinoja ja tarkastella myös omaa vaatimustasoaan.

Kiireen keskellä pienestäkin on apua

Kiireen keskellä asiakasymmärryksen kerääminen voi olla haastavaa, mutta se on erittäin tärkeää tuotekehityksessä ja liiketoiminnan menestyksen kannalta. Aivan pienestäkin voi olla apua.

  1. Hyödynnä olemassa olevia tietolähteitä: Käytä hyväksesi jo olemassa olevia asiakasdataa ja -analytiikkaa. Etsi esimerkiksi muissa yhteyksissä kerättyä käyttäjädataa, asiakaspalautetta, asiakastukitietoja ja markkinointitutkimuksia. Yllättäen tietoa saattaa alkaa löytymään, se on vain hajallaan siellä täällä. Koosta itsellesi yhteenveto löydöksistä. 
  2. Keskity oleelliseen: Priorisoi keskeiset kysymykset ja tavoitteet, jotta voit kerätä tehokkaasti tietoa kiireen keskellä. Mihin juuri nyt tarvitset vastauksia? Mitä tietoa tarvitset tuotekehityksen tueksi ja miten se liittyy liiketoiminnan tavoitteisiin? Keneltä voit kysyä? Minkälaiset kysymykset tuottavat sinulle halutun vastauksen?
  3. Hyödynnä automaatiota: Käytä automatisoituja työkaluja ja prosesseja asiakasymmärryksen keräämiseen. Automatisoidut kyselyt ja seurantatyökalut voivat auttaa keräämään tietoa tehokkaasti ja vähentämään manuaalista työtä.Yksi toimiva tapa voi olla lisätä linkki kyselyyn asiakaspalvelulta lähtevien viestien loppuun. 
  4. Käytä hyväksi verkostoja: Hyödynnä sisäisiä ja ulkoisia verkostoja kerätäksesi arvokasta tietoa asiakkailta. Kartoita, mitä verkostoja sinulla on. Esimerkiksi asiakastukitiimi, myynti ja markkinointi voivat tarjot  arvokasta tietoa asiakkaiden tarpeista ja haasteista.
  5. Iteroi ja testaa jatkuvasti: Älä odota täydellistä tilannetta kerätäksesi asiakasymmärrystä. Sellaista ei tule. Iteroi ja testaa tuoteideoita ja -ominaisuuksia pienimuotoisesti ja kerää asiakaspalautetta jatkuvasti. Mitä nopeammin saat palautetta, sitä enemmän se säästää resursseja myöhemmin..
  6. Keskity asiakkaan tarpeisiin: Tärkeintä on keskittyä asiakkaan todellisiin tarpeisiin ja ongelmiin tuotekehityksessä. Vältä tekemästä olettamuksia ja perustele päätöksesi asiakasymmärryksen perusteella. Jos et tiedä, kysy.

Vaaditko täydellistä asiakasymmärrystä?

Kiireen keskellä asiakasymmärryksen keräämisen ark(k)ivihollinen voi olla oma vaativuus ja riittämättömyyden tunne. Tällaisessa tilanteessa on tärkeää muistaa, että et ole yksin. Kukaan ei ehkä odota sinulta niin paljon kuin sinä itse. Voit kokeilla hyödyntää erilaisia strategioita ja resursseja, jotta voit tulla toimeen tämän tunteen kanssa.

  1. Hyväksy tarve oppia jatkuvasti: Oma riittämättömyyden tunne voi olla merkki siitä, että haluat kehittyä ja oppia lisää. Se on mainio piirre ihmisessä! Hyväksy tämä tarve ja näe se mahdollisuutena kasvaa. Kaikkea ei tarvitse oppia kerralla.
  2. Tunnista omat vahvuudet: Tunnista omat vahvuutesi ja hyödynnä niitä asiakasymmärryksen keräämisessä. Millä tavalla sinulle on luontevaa ja helppoa olla yhteyksissä asiakkaaseen? Jutteletko luontevasti puhelimessa tai lounaan äärellä? Kenties olet pro luomaan tarkkoja kysymyksiä ja tekemään analyysejä? Sinulla on ainutlaatuisia taitoja ja näkökulmia, jotka ovat arvokkaita tuotekehityksessä. 
  3. Ota avuksesi tiimi: Löytyykö ympäriltäsi ihmisiä, joiden kanssa voisit tehdä yhteistyötä? Yhteistyö muiden kanssa voi auttaa jakamaan työtaakkaa ja tarjoamaan erilaisia näkökulmia ja ideoita asiakasymmärryksen keräämiseen. Löytyisikö verkostoistasi sopivia henkilöitä?
  4. Keskity pieniin voittoihin: Täydellisyys – niin ihanaa kuin se olisikin – ei ole mahdollista. Pienetkin edistysaskeleet ja onnistumiset voivat auttaa lisäämään itseluottamusta ja vähentämään riittämättömyyden tunnetta. Muista juhlia voittojasi ja antaa itsellesi säännöllisesti kannustusta pelkästään siksi, että yrität. 
  5. Harjoittele itsemyötätuntoa: Ole armollinen itsellesi ja harjoitele itsemyötätuntoa. Kaikki kohtaavat haasteita ja epävarmuutta ajoittain. On tärkeää muistaa, että se on osa oppimisprosessia. 
  6. Ole avoin palautteelle: Pyydä ja vastaanota palautetta säännöllisesti. Rakentava palaute voi auttaa sinua kehittymään ja  kasvamaan ammatillisesti.

Oma riittämättömyyden tunne voi olla haastavaa käsitellä. Se on täysin normaalia ja voit oppia käsittelemään sitä myönteisellä tavalla.


Minkälaisia konkreettisia tilanteita tai haasteita sinä olet kokenut asiakasymmärryksen keräämisessä kiireen keskellä? Kommentoi tai laita viestiä. Lupaamme vastata henkilökohtaisesti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *